Hvad er en elcykel, skal man have kørekort til den og hvordan fungerer en elcykel egentlig? Få svar på alle de gængse spørgsmål omkring den moderne cykeltype, inden du kaster dig ud i et køb.

Vi har taget et kig på den populære elcykel, og i denne artikel kommer vi omkring alt, hvad der er værd at vide om den automatiske cykeltype. Der er en række regler og lovkrav omkring elcykler, som kan være relevante for dig i dit valg af elcykel, og så bør du måske også gøre dig nogle tanker omkring din motivation for at købe en elcykel; handler det om at få et skub op ad bakke? Er det et miljøvenligt alternativ til en knallert eller bil? Eller vil du bare gerne kunne cykle længere eller hurtigere, end du kan på din almindelige cykel?

Læs med, og bliv klogere på, hvordan du bruger en elcykel, hvilke typer der findes og hvad de koster.

 

Hvad er en elcykel?

En elcykel er en cykel med en motor og et batteri. Cyklens fremdrift foregår via pedaler, men støttes af motoren, så du skal træde mindre hårdt end normalt. Batteriet på cyklen driver motoren og skal oplades, når det er løbet tør for strøm.

Elcykler er ikke et hjælpemiddel til svage eller handicappede, men blot en el-motoriseret cykel, der hjælper med fremdriften. Det kræver ingen kørekort at køre en elcykel, men der er regler for brug af en særlig type elcykel kaldet for speed pedelec i forhold til alder, hastighed og krav om kørekort.

 

Hvordan ser en elcykel ud?

En elcykel ligner næsten en almindelige cykel. Den fås i både herre- og damemodeller og i mange forskellige designs og farver. Størrelsen på cyklen angives i stelstørrelse som på almindelige cykler, og der er de samme udstyrskrav til en elcykel som en almindelig cykel.

Der hvor en elcykel adskiller sig lidt i design fra en ikke-elcykel er, at den to steder på cyklen er lidt større end en almindelig cykel. Det er de to steder, hvor henholdsvis batteriet og motoren er placeret. Batteriet på en elcykel er som regel enten placeret på cyklens bagagebærer eller i tværstangen på stellet. Cyklen vil følgelig have en bredere midter-stang på stellet eller en permanent ’bagage’ bagpå. 

Motoren kan være centeret eller frontplaceret. Frontplacering medfører en lavere vægt, og er som regel integreret i forhjulets nav, som derfor vil have en større diameter end et nav på en almindelig cykel. En centermotor er ofte kraftigere end en frontmotor og er placeret umiddelbart over pedalerne. En centermotor giver for nogle en bedre balance, mens andre foretrækker frontmotoren på grund af den lavere vægt.

Sådan fungerer en elcykel

Inden start tændes en elcykel med en nøgle præcis som i et motoriseret køretøj som en bil eller en knallert. I det ene håndtag på styret indstilles graden af hjælp – det vil sige, hvor meget eller hvor lidt motoren skal hjælpe under kørsel. Motorstyrken kan ændres under kørslen, hvis du får behov for mere hjælp op ad bakker eller i modvind. En elcykels motor er kun aktiv, når pedalerne trædes rundt.

Rækkevidden for batteriet på en elcykel er afhængig af modellen, men alle batterier skal oplades efter et vist antal kørte km. En elcykel kan sagtens køre uden strøm, hvis du skulle løbe tør undervejs, eller hvis du ønsker at bruge elcyklen uden motor. Opladningen af elcykler sker via almindelige strømstik i boliger. Bemærk, at elcykler ikke er egnede til at oplade ved ladestationer til elbiler.

 

Hvor langt kan en elcykel køre?

De fleste elcykler kan køre mellem 40 og 80 km på en opladning, men nogle modeller kan køre mere end 200 km på en opladning. Hvor langt en elcykel kan køre, afhænger i sidste ende af, hvordan du kører – om du sparer på batteriet, mens du kører, og hvor meget hjælp du indstiller cyklen til at give dig undervejs.

Rækkevidden for en elcykel mindskes med alderen, men du kan spare på batteriet, hvis du for eksempel på flade, vindsvage strækninger vælger at slå motoren fra og bruge elcyklen som en almindelige cykel. Det tager i gennemsnit 4-6 timer at oplade et batteri på en elcykel, så hvis du planlægger en cykelferie eller lange cykelstrækninger, er det vigtigt, at du har mulighed for at oplade undervejs.

Det er muligt at udskifte et batteri på elcykler. Prisen for et nyt batteri ligger typisk på et par tusinde kroner, men hvis din elcykel er slidt, bør du måske overveje, om det bedre kan betale sig at udskifte hele cyklen.

Kilde: Elcykelinfo.dk

 

Hvilke elcykler findes der?

Ligesom med alle almindelig cykler, findes der elcykler i både herre- og damemodeller. Der findes alle stelstørrelser og modeller med indvendige gear og udvendige gear. Designet på en elcykel lægger sig ofte op ad ’retro’ eller citybike modeller, mens farverne er alsidige. Der findes også elcykler, der er sammenklappelige og ligner andre foldbare cykler.

Udover design- og størrelsesmæssige forskelligheder mellem elcykler, findes der overordnet to kategorier, der angiver hastighedsbegrænsning på motoren: 25 km/t elcykler og 45 km/t elcykler.

 

Hvad er 25 km/t elcykler?

På en almindelig elcykel må motoren ikke hjælpe til med at få hastigheden op på mere end 25 km/t. Det betyder i praksis, at motoren slår fra, hvis hastigheden overskrider de tilladte 25 km/t. Denne kategori af elcykel er den mest almindelige, og reglerne for udstyr og brug følger reglerne for almindelige cykler – det vil blandt andet sige, at du må anvende cyklen på cykelstier.

Der er ingen aldersgrænse for brug af elcykler, så længe de ikke kan køre mere end 25 km/t. Det er til gengæld anderledes for de såkaldte speed pedelecs, der kan køre 45 km/t – læs med nedenfor.

Regler for 45 km/t elcykler

Elcykler, der kan køre op til 45 km/t, kaldes også for speed pedelecs. Der er skærpede regler for brug af denne type elcykler i forhold til, hvor du kører samt krav om udstyr, forsikring og promillegrænse.

Du skal være min. 15 år for køre en speed pedelec. Indtil du er 17 år, skal du have knallertkørekort eller have taget kørekort efter reglerne om kørekort til 17-årige. Der er ingen krav om kørekort, hvis du er over 18 år. Du skal følge reglerne i trafikken for cykler, og derudover skal du bære cykelhjelm, og der skal altid være lys på en speed pedelec, når du bruger den.

Modsat almindelige cykler, eller elcykler op til 25 km/t, er der for denne type elcykel en promillegrænse på 0,5. Bemærk dog, at uanset om du kører med for høj promille på en elcykel med fartbegrænsning på 25 km/t eller en speed pedelec med en øvre fartgrænse på 45 km/t, kan du få både en bøde og frakendt dit kørekort til bil – du skal med andre ord aldrig køre på cykel, når du er påvirket.

Derudover skal du med en speed pedelec have tegnet en lovpligtig ansvarsforsikring og altid medbringe din præmiekvittering. Du er erstatningsansvarlig i følge loven, hvis du skader andre eller andet i trafikken; det er de samme regler, der gælder for andre motoriserede køretøjer som bil, knallert og motorcykel.

Kilde: Sikkertrafik.dk

Hvad bør du overveje, inden du køber en elcykel?

Hvis du overvejer at investere i en elcykel, bør du gøre dig nogle grundlæggende tanker i forbindelse med dit valg:

• Hvor meget bruger du din nuværende cykel?
• Hvad er det vigtigste for dig ved en elcykel?
• Har du overvejet en 45 km/t speed pedelec?

Læs lidt nærmere om de tre vigtige overvejelser nedenfor.

Hvor meget bruger du din nuværende cykel?

Når du vælger en ny elcykel, bør en stor del af dit valg være baseret på, hvor meget du bruger din nuværende cykel. Selvom du måske har andre eller flere planer med en elcykel, så er det en god idé at være realistisk omkring brugen.

Overvej hvor ofte, du bruger cyklen. Bruger du cyklen dagligt, kan en model med et batteri med lang levetid være et klogt valg. Bruger du cyklen på lange distancer, kan en kraftig motor være relevant. Bruger du din cykel til at transportere indkøb eller taske til og fra skole eller arbejde, er detaljer som bagagebærer og cykelkurv måske relevant for dit valg.

Husk, at en elcykel ikke cykler for dig, den giver dig blot et skub, når det er ekstra hårdt – så vær realistisk omkring din brug, når du vælger model!

Hvad er det vigtigste for dig ved en elcykel?

Hvis det vigtigste for dig ved en ny elcykel er designet, så vær opmærksom på, hvor motor og batteri er placeret. Batteriplacering på bagagebærer giver et slankere steldesign, mens batteriplacering i stellet tillader dig et mere sporty look uden en bagagebærer. En centermotor lader forhjulet på en elcykel beholde det slanke design, der er på almindelige cykler, mens en frontmotor ikke forstyrrer stellets design.

Hvis de tekniske specifikationer på en elcykel er vigtigst, så overvej om rækkevidden på batteriet, opladningstiden eller motorstørrelsen er det vigtigste. Ifølge en test i Forbrugerrådet Tænk er der nogle elcykler, der har en såkaldt ’urolig motor’ – det vil sige, at kørslen ikke bliver jævn. Det kan være en vigtig faktor for dig, der foretrækker rolige cykelture med god tid til at nyde omgivelserne.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk

Har du overvejet en 45 km/t speed pedelec?

Hvis du gerne vil have hjælp til at køre stærkere end 25 km/t på din elcykel, kan en 45 km/t speed pedelec måske være det rette valg for dig. Når du overvejer denne type elcykel, skal du være opmærksom på særlige krav omkring aldersgrænse, kørekort og forsikring.

Derudover er det relevant at overveje, om du har brug for din elcykel til eksempelvis anhængere til børn, aviser eller indkøb – det er nemlig ikke tilladt at bruge anhængere på speed pedelecs elcykler. Denne type elcykel er dyrere end den gængse 25 km/t elcykel, men dog et billigere alternativ til en knallert, scooter eller bil.

 

Hvad koster en elcykel?

Prisen for en elcykel varierer lige så meget som prisen på almindelige cykler. De billigste elcykler er efterhånden nede på omkring 5.000 kr., mens cykler i den dyre ende kan nå helt op på næsten 60.000 kr. Som med alle cykler betaler du ved elcykler for både design, kvalitet og mærke. Ved elcykler afhænger prisen desuden af motor, batteri og andre tekniske finesser.

Prisen for en elcykel er sat sammen af indkøbsprisen, opladningsprisen og evt. udgifter til forsikring.

Hvad er prisen for opladning?

I følge Batavus Denmark er prisen for opladning af en elcykel ca. 1 kr. Prisen relateres til km-prisen for bilkørsel i forhold til kørsel på elcykel. Den faktiske opladningspris for de forskellige modeller inden for elcykler afhænger naturligvis af størrelsen på både batteri og motor samt elprisen ved stikkontakten.

Kilde: Batavus.dk

Er der garanti på en elcykel?

Ja, der er garanti på nye elcykler. Når du køber en elcykel, medfølger der som ved de fleste nyindkøbte cykler en garanti på en bestemt periode. Vilkårene for, hvad garantien dækker, afhænger af den enkelte model og forhandler, ligesom evt. ændringer på cyklen kan medføre nedsat eller frafalden garanti. Ændringer på en elcykel kan eksempelvis være udskiftning af batteri eller motor, som er vitale dele for en elcykel og garantien.

Skal du have forsikring på en elcykel?

Som udgangspunkt kræver en elcykel ikke anden forsikring end den, du normalt ville have på en cykel. Almindelige cykler går som regel ind under indboforsikring i forbindelse med tyveri eller skade, og hvis du skader andre med din elcykel i trafikken, er det i de fleste tilfælde din ulykkesforsikring, der dækker.

Hvis du har en elcykel, der kan køre over 25 km/t – altså en såkaldt speed pedelec, der kan køre op til 45 km/t – er en ansvarsforsikring påkrævet. Når du vælger en speed pedelec, skal du udover indkøbsprisen således også indregne udgiften til den lovpligtige ansvarsforsikring.

Hvem vælger en elcykel?

Elcykler er for dig, der gerne vil have et ekstra skub, når du cykler. Det kan være, at du ikke har kræfter eller tid nok til at forcere særlige stejle bakker eller slem modvind. En elcykel kan også blot være den kærkomne hjælp, der skal til for at genfinde lysten til at cykle lange ture for helbredets skyld.

Selvom der er en motor på en elcykel, er det en sund motionsform. En elcykel fungerer ikke uden, at du træder i pedalerne, så en elcykel giver motion på lige fod med en normal cykel. Fordelen ved en elcykel kan desuden være, at du undgår at overanstrenge led, muskler eller vejrtrækning, hvis du lider af astma eller har dele af kroppen, der skal skånes mod overanstrengelse.

For alle er den friske luft sund, som du får på en tur på en elcykel, og så er den et miljøvenligt alternativ til andre motoriserede køretøjer som knallerter, biler eller motorcykler.

 

Husk sikkerheden!

Som med al anden færdsel i trafikken er der også regler og lovkrav til elcykler. Loven siger, at der kun må være én motor på en elcykel på max. 250 W. Kun når du træder i pedalerne, må elcyklen hjælpe til. En elcykel må kun hjælpe op til en fart på 25 km/t, og udstyret på cyklen skal følge reglerne for almindelige cykler.

 

Hvilke regler er der for udstyr på elcykler?

Reglerne for udstyret på almindelige cykler – som således også gælder for elcykler – er følgende:

• Der skal være to uafhængige bremser på cyklen
• Cyklen skal være udstyret med en for- og en baglygte
• Lyset skal kunne ses på minimum 300 meters afstand
• Lygterne skal være tændt i lygtetændingstiden
• Ved nedsat sigtbarhed skal lyset også være tændt
• Cykellyset på ikke være blændende for medtrafikanter
• Cyklen skal have min. én hvid forrefleks og én rød bagrefleks
• Der skal være monteret en ringeklokke med klar og tydelig lyd

Årsagen til, at der skal være en bremse både foran og bagpå en cykel, og derfor også på en elcykel, er i fald den ene bremse svigter. Mange moderne elcykler har mere end blot to bremser på, så du kan bremse med både hænder og fødder.

Lygterne på en cykel skal ikke nødvendigvis være fastmonteret, men være påsat og tændt i lygtetændingstiden. Ifølge færdselsloven begynder lygtetændingstiden, når solen går ned og slutter, når solen står op – dette gælder uanset, om man kører på cykel, knallert eller i bil.

Lyset på din elcykel skal som på alle cykler kunne ses på min. 300 meters afstand – gerne mere – så længe de ikke blænder. Forlygten på en cykel skal lyse hvidt eller gulligt, mens baglygten skal lyse rød. Hvis forlygten afgiver et gulligt skær, skal det være konstant, mens et hvidt lys foran gerne må blinke, forudsat det blinker min. 120 gange i minuttet.

Nedsat sigtbarhed er en individuel vurderingssag, men visse vejrsituationer gælder næsten altid som nedsat sigtbarhed: Tåge, kraftig regn eller snevejr.

Der er ingen krav om placering af reflekser foran og bagpå cyklen, blot et krav om, at der skal være min. én til stede i hver ende af cyklen. Du kan således sagtens have mere end én refleks foran og bagpå cyklen, så længe du overholder kravet om at have hvide foran og røde bagpå.

En ringeklokke på en cykel har til formål at advare forbipasserende. Der er ingen regler for, hvordan den skal se ud eller i princippet til, hvor den skal placeres. Den skal være nem tilgængelig under cykling, så styret vil være det mest naturlige sted at placere den. Det er ikke tilladt at erstatte en ringeklokke med et horn, en megafon eller lignende.

Kilde: Cyklistforbundet.dk

Kan du få en bøde for at køre på elcykel?

Nej, du kan ikke få en bøde for blot at køre på en elcykel, men du kan få en bøde for ikke at overholde de sikkerheds- og lovkrav, der er til en elcykel. Som med almindelige cykler, kan du – hvis du bliver stoppet af politiet – få en bøde for manglende udstyr på cyklen. Du kan få en bøde for at køre uden cykelhjelm, og du kan få en bøde for at køre uden lys.

Bødetaksterne for cyklister ligger på omkring 700 kr. for fejl og mangler i forbindelse med lys eller udstyr samt mindre færdselsforseelser. Bøden stiger til 1.000 kr., hvis du laver større færdselsforseelser som at køre overfor rødt eller tale i håndholdt mobiltelefon. Hvis du har drukket for meget, kan du få en bøde på helt op til 1.500 kr. eller miste kørekortet.

Motoren på en elcykel må ikke hjælpe til mere end op til 25 km/t. Hvis du kører hurtigere end 25 km i timen, medfører det ikke nødvendigvis en bøde, men du skal dog – som på alle cykler – overholde de gængse fartgrænser, der gælder for alle trafikanter.

Kilde: Sikkertrafik.dk

 

Er en elcykel noget for dig?

Der kan være én eller flere årsager til, at du overvejer at investere i en elcykel. Blandt de mest almindelige årsager til at vælge en elcykel er:

• Du får hjælp op ad bakker og i modvind
• Du kan køre hurtigere og længere
• Du får motion uden at overanstrenge
• Det er et grønt alternativ til bil

Du behøver hverken være svag, skadet, handicappet eller doven for at vælge en elcykel. Alle cyklister kan få glæde af lidt ekstra hjælp, når pedalerne bliver hårde at træde ned – med en elcykel har du helt enkelt muligheden.

For dig, der elsker fysisk aktivitet udenfor, kan en elcykel være vejen til at kunne cykle hurtigere og længere. De lange motionsture bliver pludselige mulige, når der er hjælp at hente på de hårde strækninger. Det kan være også være en fordel, hvis du foretrækker at cykle frem for at køre bil, men mangler tid til at cykle til og fra arbejde eller rundt i hverdagen.

Rolig eller moderat cykling er skånsom motion for de fleste – men de hårde strækninger op ad bakke eller i stiv modvind, kan være det, der afholder dig med skader eller nedsatte fysiske kræfter fra at springe op på jernhesten. En elcykel giver dig det bedste af to verdner: Skånsom motion uden overanstrengelse og frisk luft i aktiv bevægelse.

Enhver ved, at det er bedre for miljøet at cykle end at tage bilen – men tid, kræfter og vejret kan være hårde modstandere for mange mennesker i en travl hverdag. En elcykel sørger for en hurtigere fremdrift, du sparer på kræfterne, og du kan sagtens cykle på arbejde uden at svede igennem tøjet. En perfekt mellemvej til dig, der gerne vil skåne miljøet uden at det koster tid eller komfort.

FAQ BOKS

Hvad er en speed pedelec elcykel?

Den type elcykel, der kaldes for en speed pedelec, er en elcykel, der kan køre op til 45 km i timen. Der er særlige regler for denne type elcykel, og aldersgrænsen er 15 år.

Hvor hurtigt kan en elcykel køre?

En almindelig elcykel må køre op til 25 km i timen. Det kræver ikke kørekort, og reglerne er de samme for elcykler som for almindelige cykler.

Hvor langt kan en elcykel køre på en opladning?

De fleste elcykler kan køre mellem 40 og 80 km på en opladning afhængigt af, hvor meget du sparer på batteriet og hvilken model, du vælger.